Overgang fra børnehave til skole

Indskrivning til skolen foregår i januar det år børnene fylder 6. år. Alle børn der er indskrevet til skolen, overgår til skolestart den 1. april samme år.

I samarbejde med børnehaven og skolen er der udarbejdet et årshjul, der sikrer kontinuitet og genkendelighed i overgangen og dermed helhed og sammenhæng i barnets liv. Årshjulet begynder i efteråret forud for indskrivning i januar.

I løbet af efteråret begynder Uglegruppen at komme på små besøg på skolen sammen med deres voksne. På de små besøg bliver der leget og set på de nye omgivelser og sagt hej til nye voksne og gamle venner fra børnehaven. De små besøg foregår indtil børnene har deres opstart 1. april. Samtidig har Uglegruppen 5 kl. som læsevenner, hvor de kommer i børnehaven eller børnehaven kommer på skolen. I hele indskolingstiden vil de fortsætte med at have deres læsevenner.

I november bliver der afholdt et intromøde på skolen for kommende skolestartsforældre. Her fortæller skoleleder og indskolingsleder omkring skolestart. Herefter fortæller børnehaveklasseleder og skolepædagog  om hverdagen og viser rundt på skolen. Ved mødet er der også mulighed for at møde børnehaveklasselærerne og skolepædagogen samt se indskolingen.

I marts er der et overleveringsmøde i børnehaven, hvor pædagogerne fortæller om børnegruppen til de modtagende voksne på skolen. Her bliver der givet en samlet vurdering af børnegruppens kapacitet, styrke og robusthed. Der er også en gennemgang af de temaer børnegruppen har arbejdet med og hvilke arbejdsformer, der virker godt. Fra marts og frem til april besøger modtagende voksne Uglegruppen i børnehaven på deres hjemmebane. Medio marts er Uglegruppen i SFO en hel eftermiddag sammen med deres voksne og hvor forældre henter på skolen.

I medio marts er der et lille fyraftensmøde for skolestartsforældre, hvor indskolingsleder og skolepædagog  giver de sidste praktiske oplysninger.

På børnenes første skoledag er forældre velkommen til at være med. Der er fælles velkomst kl. 9.00 og ved det første frikvarter bliver der sagt farvel til mor og far.

I de første 3 uger vil der være en voksen med fra børnehaven ca. tre timer hver dag, det er en stor fordel i forhold til at skabe tryghed. I maj måned genbesøger skolestarterne børnehaven en formiddag. I løbet af maj og juni prøver skolestarterne at være i det klasselokale som de skal være i efter ferien sammen med deres skolepædagog og børnehaveklasselærer.

Som forældre kan man støtte op omkring barnets overgang ved

• at tage på besøg på skolen og lege på legepladsen
  • at fortælle barnet at alle kammeraterne skal med
  • at tale positivt om skolen